Usein kysytyt kysymykset

Olemme koonneet tälle sivulle kysymyksiä, jotka usein askarruttavat asiakkaitamme.

Asiakasnumero ja käyttäjätunnukset asiakastiliin »
Laskutus ja maksaminen »
Muutokset tilauksiin ja omiin tietoihin »
Tilauksen tekeminen »
Usein kysytyt kysymykset näköislehdestä »
Verkkojuttujen kommentointi »
Usein kysytyt kysymykset mobiilisovelluksesta »

ASIAKASNUMERO JA KÄYTTÄJÄTUNNUKSET ASIAKASTILIIN

Mihin antamiani tietoja käytetään?

Lehti käyttää tilaajiensa tietoja asiakaspalvelussaan ja erilaisista asiakaseduista tiedottamiseen. Voit lukea tietojesi käytöstä tarkemmin tietosuojalausekkeesta.

Mistä löydän asiakasnumeroni?

Löydät asiakasnumerosi laskustasi. Asiakasnumeroa voi tiedustella myös tilaajapalvelusta.

Mistä saan käyttäjätunnukset, joilla pääsen kirjautumaan?

Saat tunnukset luomalla itsellesi asiakastilin ja aktivoimalla lukuoikeutesi lehden pääsivujen Kirjaudu sisään-linkin kautta, jatkaen ”Uusi käyttäjä” ja klikkaamalla linkkiä ”Oletko jo lehden tilaaja?”. Tarvitset aktivointiin postinumerosi sekä asiakasnumerosi. Asiakasnumeron löydät esim. tilauslaskultasi. Kirjautuminen tapahtuu sähköpostiosoitteella, joka toimii käyttäjätunnuksenasi. Salasanan luot itse. Tarvittaessa ota yhteyttä tilaajapalveluun.

Olen unohtanut salasanani, mitä teen?

Voit luoda salasanan uudelleen kirjautuessasi, klikkaamalla ”Oletko unohtanut salasanasi” –linkkiä.

LASKUTUS JA MAKSAMINEN

Miksi juuri ollut jakelunkeskeytykseni ei näy saamassani tilauslaskussa?

Lasku on todennäköisesti ehtinyt muodostua ennen keskeytyksen kirjaamista. Keskeytyspäivien määrä näkyy seuraavassa laskussa.

Miten voin saada tilauslaskun e-laskuna?

Voit vastaanottaa tilauslaskut e-laskuina suoraan verkkopankkiisi. Saat e-laskun tekemällä s-laskutussopimuksen verkkopankissasi. Valitse laskuttajaluettelosta lehden nimi tai Kaakon Viestintä. Tarvitset laskumme viitenumeron sopimuksen tekemistä varten. Kun olemme vastaanottaneet pankiltasi ilmoituksen sopimuksesta, lähetämme laskut jatkossa suoraan verkkopankkiisi.

Voiko laskun eräpäivää muuttaa?

Mahdollisesti kyllä, ota yhteyttä tilaajapalveluumme, niin katsotaan tilannetta tapauskohtaisesti.

Voiko tilausmaksun eräpäivän määrittää tietylle päivälle? Saan eläkkeen joka kuun 3. pv.

Kyllä, voimme määritellä teille kiinteän eräpäivän tilauslaskuillenne niin halutessanne. Ota yhteyttä tilaajapalveluun.

Voinko maksaa laskun useammissa erissä?

Lehti tarjoaa tilaajilleen kestotilauksiin viisi laskutusvälivaihtoehtoa: 2 kk, 3 kk, 4 kk, 6 kk ja 12 kk, joista jokainen voi valita itselleen sopivimman. Mitä pidempi laskutusväli, sen edullisemmaksi päivittäinen lehti tulee tilaajalle. Jos haluat muuttaa laskutusväliä, ota yhteyttä tilaajapalveluumme.

MUUTOKSET TILAUKSIIN JA OMIIN TIETOIHIN

Kuinka nopeasti tilaukseen tehdyt muutokset (esim. osoitteenmuutos ja keskeytys) tulevat voimaan?

Arkena ennen klo 13.30 tehty muutosilmoitus voidaan huomioida yleensä seuraavana päivänä ja viikonloppuna tehty muutosilmoitus seuraavana tiistaina.

Miten peruutan tilaukseni?

Tilaaja voi irtisanoa kestotilauksen ilmoittamalla siitä tilaajapalveluun vähintään yhtä viikkoa ennen laskutusjakson päättymistä. Muutos astuu tällöin voimaan uuden laskutusjakson alkaessa.
Kesken tilausjakson tehtävissä peruutuksissa noudatamme 30 vrk irtisanomisaikaa. Tilaus on mahdollista keskeyttää ilman tätä irtisanomisaikaakin, mutta siinä tapauksessa veloitamme 10 € käsittelykulun sekä normaalihinnaston mukaisen tilausmaksu siltä ajalta, jonka tilaaja on ehtinyt saada lehteä. Mahdolliset tilauksen kampanjaedut eivät ole voimassa, mikäli tilaus irtisanotaan kesken laskutusjakson. Määräaikaisia tilauksia ei ole mahdollista irtisanoa kesken tilausjakson niin, että peruutus huomioitaisiin tilaushinnassa. Peruutuksen voi laittaa näissä tapauksissa voimaan, mutta sovittu tilausmaksu on voimassa.

Olen antanut tilauksen lahjaksi. Voinko vaihtaa lahjan saajaa?

Kyllä, lahjan antajana voit halutessasi muuttaa lahjan saajaa ottamalla yhteyttä tilaajapalveluumme.

Voiko tilauksen tilapäisesti keskeyttää tai kääntää toiseen osoitteeseen?

Voit halutessasi tehdä tilaukseesi tilapäisen jakelunkeskeytyksen tai tilapäisen osoitteenmuutoksen. Kestotilauksen lyhin tilapäinen jakelunkeskeytysaika on jokapäiväisellä tilauksella 3 pv. Määräaikaisella tilauksella lyhin tilapäinen jakelunkeskeytysaika on jokapäiväisellä tilauksella 7 pv. Määräaikasitilauksessa jakelunkeskeytys ei hyvity tilauspituuteen.
Kestotilauksen tilapäisen osoitteenmuutoksen minimiaika on jokapäiväisellä tilauksella 3 pv. Määräaikaisilla tilauksilla tilapäisen osoitteenmuutoksen minimiaika on jokapäiväisellä tilauksella 7 pv.
Digitilaukselle ei voi tehdä jakelunkeskeytystä.

Voinko muuttaa määräaikaistilaukseni kestotilaukseksi?

Määräaikaisen tilauksen voi muuttaa kestotilaukseksi ottamalla yhteyttä tilaajapalveluumme.

TILAUKSEN TEKEMINEN

En ole tilaaja. Voinko silti antaa tilauksen lahjaksi?

Lehden tilaus on loistava lahja. Pääset tekemään tilauksen helposti lehden verkkosivuilla.

Mikä on edullisin tapa tilata lehti?

Kestotilaus on edullisin tapa tilata. Tilaushinta määräytyy tilauspituuden, -muodon ja laskutusvälin mukaan. Pidempi laskutusväli on aina edullisempi.

Miksi tilaisin kestotilauksen?

Kestotilaus on edullisin tapa tilata lehti. Kestotilaajana voi hyödyntää jakelunkeskeytystä, jolloin käyttämättä jäävät päivät hyvittyvät tilauspituuteen. Määräaikaisissa tilauksissa tilauspituus ei muutu.

Mitä eroa on kestotilauksella ja määräaikaisella tilauksella?

Kestotilaus on jatkuva tilaus, joka on voimassa, ja laskut tulevat sovitulla maksuvälillä. Määräaikainen tilaus on voimassa vain määräajan, päättyy automaattisesti.

Voiko lehden tilata ulkomaille?

Suosittelemme tekemään digitilauksen, jolloin lehti on luettavissa kätevästi verkon kautta paikasta riippumatta. Paperilehden tilaus ulkomaille onnistuu, mutta lehti saapuu viiveellä sekä veloitamme siitä ylimääräiset postikulut. Ota yhteyttä tilaajapalveluun tarkempia tietoja varten.

Yritän tehdä tilausta verkossa, mutta ei onnistu. Järjestelmä herjaa että s-postiosoite on jo käytössä?

Sinulla voi olla jo asiakasnumero ja sähköpostiosoite tilausjärjestelmässämme vanhan tilauksen myötä. Sinulla on siis asiakastili jo olemassa. Kirjaudu sähköpostiosoitteellasi ja klikkaa ”oletko unohtanut salasanan” -linkkiä. Saat sähköpostiisi viestin, jonka avulla voit vaihtaa salasanan.

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET MOBIILISOVELLUKSISTA

Laitteen muisti on täynnä. Kuinka voin poistaa jo ladattuja näköislehtiä?

Voit poistaa jo ladattuja ja luettuja näköislehtiä seuraavalla tavalla:

Avaa vasemman yläreunan valikko -> Lataukset -> Poista lehtiä.

Jos olet ladannut useamman lehden, voit poistaa kaikki kerralla -> Valitse kaikki.

Tai voit poistaa vain tietyt lehdet klikkaamalla valitsemiesi lehtien kansikuvia -> Poista.

Mihin aikaan lehti ilmestyy sovelluksessa?

Julkaisemme lehden viimeistään klo 6.

Mikä ovat uusimmat sovellusversiot? Mitä teen, jos en löydä sovelluskaupasta viimeistä vaadittavaa versiota sovelluksesta?

Sovellusversio löytyy mobiilisovelluksen asetuksista. Uusimmat versiot ovat: Android 3.0.129. ja IOS 1.0.0

Sovellukset toimivat seuraavissa käyttöjärjestelmäversioissa:

iOS: iPhone tai iPad, joissa käyttöjärjestelmänä 9.3.5 tai uudempi.

Android: Yleisimmät tabletit ja puhelimet, joissa käyttöjärjestelmänä Android 5.0 tai uudempi.

Jos käyttöjärjestelmä on vanhempi versio, eikä päivitettävissä enää, onnistuu näköislehden lukeminen laitteen selaimen kautta.

Miksi näköislehdessä tulee mainoksia sivujen väliin?

Digitaalisissa tuotteissamme on mainontaa; ajoittain myös erilaista mainontaa kuin esimerkiksi lehdessä. Tarkoitus on, että tuotteemme palvelevat entistä paremmin sekä lukijoitamme että ilmoittaja-asiakkaitamme.

Mistä saan sovelluksen?

Kunkin käyttöjärjestelmän sovelluskaupasta; IOS: AppStore ja Android: Play-kauppa. Kirjoita hakuun lehden nimi ja lataa sovellus. Sovellus on ilmainen. Lukemiseen tarvitset voimassa olevan Uutisvuoksen tilauksen sekä asiakastilin.

Mitä mainoksia sovelluksissa on?

Näköislehdessä on aivan samat mainokset kuin paperilehdessäkin.

Mitä ovat push-ilmoitukset ja miten saan ne käyttööni?

Push-viestit, eli reaaliaikaiset ilmoitukset tarjoavat sinulle kiinnostavimpia uutisia ja ajankohtaisimpia asioita suoraan laitteeseesi.

Saat ilmoitukset käyttöösi avaamalla sovelluksen valikosta ”Asetukset” ja sieltä Ilmoitukset-kohdan alta ”Hallitse ilmoituksia”.

Muuta valintaa kohdassa ”Salli ilmoitukset”.

Valintaa muuttamalla saat ilmoitukset joko päälle tai pois.

Miten kirjaudun ulos?

Vasemman yläkulman valikkoa klikkaamalla löydät Asetukset-osion, jossa on Kirjaudu ulos –painike.

Miten lataan päivän lehden ja löytyykö sovelluksesta vanhoja lehtiä?

Vasemman yläkulman valikossa on Näköislehdet-osio, josta löytyy päivän lehti sekä aikaisemmat numerot. Lehti latautuu etusivun kuvaa klikkaamalla.

Onko sovelluksessa lehden liitteet?

Kyllä on.

Onko sovelluksessa muuta sisältöä kuin päivän lehti?

Kyllä on! Sovelluksen yläreunasta voit valita seuraavat osiot:

Uutiset tarjoilee luettavaksesi tuoreimmat verkkouutiset.

Teemat-osiosta löytyy monipuolista sisältöä mm. Fingerporista, koti- ja ruoka-aiheisiin juttuihin.

Mielipiteistä löydät pääkirjoitukset ja kolumnit ja

Näköislehdet-osio tarjoaa ladattavaksesi päivän lehden sekä aikaisemmat numerot.

Voit myös liikkua näppärästi osioiden välillä pyyhkäisemällä ruutua sormella oikealle tai vasemmalle.

Pitääkö sovellukseen antaa käyttäjätunnus ja salasana, ja miten ne luodaan?

Käyttääksesi sovellusta, sinun on kirjauduttava sisään tunnuksillasi. Käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoitteesi ja itse luomasi salasana. Ne tarvitsee kirjoittaa vain ensimmäisellä käyttökerralla – sen jälkeen sovellus muistaa kirjautumisen niin kauan, kunnes kirjaudut ulos. Kirjautuminen tapahtuu sovelluksen asetuksista, klikkaamalla näköislehteä tai yrittäessäsi avata uutista luettavaksesi.

Jos et ole vielä luonut asiakastiliä, katso ohjeet kohdasta Asiakasnumero ja käyttäjätunnukset asiakastiliin. Tunnukset ovat samat myös sovellukseen kirjautuessa.

Sovellus herjaa ”ei lukuoikeutta”, mitä teen?

Ongelmaan voi olla useita ratkaisuvaihtoehtoja. Onhan sovellusversiosi päivitetty uusimpaan? Käy tarkistamassa tilanne sovelluskaupastasi. Kokeile ohittaa herja ja avata näköislehteä, se saattaakin avautua. Päivitä näkymä vetämällä sormella ylhäältä alas. Jos ei avaudu, kirjaudu asetuksien kautta ulos ja uudelleen sisään. Jos ongelma jatkuu edelleen, poista sovellus ja lataa se uudelleen. Jos mikään muu ei auta, tarkista laitteen asetuksien kautta sovelluksen tiedot, ja tyhjennä sovelluksen tallentama data.

Olethan käynyt verkkoselaimen kautta kirjautumassa? Kannattaa kokeilla, että asiakastilitunnukset toimivat ja tilauksesi näkyy omissa tuotteissasi. Näköislehden pääsee lukemaan mobiililaitteissa myös selaimella. Salasanan vaihtaminen asiakastilillä voi myös auttaa mobiililukuongelmissa.

Sovellus meni jumiin, mitä teen?

Kirjaudu sovelluksesta ulos ja uudestaan sisälle. Ellei tämä auta, poista sovellus ja lataa uudestaan.

Voinko jakaa juttuja sosiaalisessa mediassa tai lähettää juttulinkin ystävälle?

Kyllä voit. Kun sinulla on juttu avattuna, oikean yläreunan painikkeesta voit lähettää linkin mm. Facebookiin, Twitteriin ja WhatsAppiin tai lähettää uutisen verkko-osoitteen sähköpostilla.

Voinko muuttaa tekstin kokoa?

Saat suurennettua näköislehden tekstiä joko kaksoisklikkaamalla ruutua jutun päältä tai kahdella sormella, loitontamalla niitä ruudun päällä. Pääset takaisin alkuperäiseen kokoon esim. kaksoisklikkaamalla ruutua uudestaan. Katso Asetukset-osiosta paperikoon suurentaminen.

Voinko tehdä sovelluksessa hakuja?

Haku-toimintoa sovelluksessa ei ole.

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET NÄKÖISLEHDESTÄ

Aukeamalla teksti on kovin pientä. Miten saan tekstin näkymään paremmin?

Tekstiä suurennetaan klikkaamalla hiiren vasenta näppäintä. Toinen klikkaus pienentää sivun alkuperäiseen kokoon. Jos haluat suurentaa sivun haluamaasi kokoon, käytä hiiren rullaa. Eteenpäin pyörittäminen suurentaa ja taaksepäin pyörittäminen pienentää. Sivun kokoa voi muuttaa myös plus- ja miinusnäppäimillä. Tämä on tarkempi tapa kuin hiiren rulla.

Miksi näköislehdessä tulee mainoksia sivujen väliin?

Digitaalisissa tuotteissamme on mainontaa; ajoittain myös erilaista mainontaa kuin esimerkiksi lehdessä. Tarkoitus on että tuotteemme palvelevat entistä paremmin lukijoita sekä ilmoittaja-asiakkaitamme.

Minulla näkyy aukeama. Saanko lehden luettua sivu kerrallaan?

Lehti näkyy aukeama kerrallaan. Voit suurentaa sivun niin, että näet vain yhden sivun sisältöjä.

Mistä löydän vanhat lehdet?

Lehtiarkisto löytyy pääsivun näköislehti-valikosta.

Miten pääsen näköislehteen?

Näköislehden lukeminen edellyttää voimassa olevaa tilausta sekä Asiakastiliä. Näköislehti löytyy pääsivun ylävalikosta. Klikkaa haluamaasi numeroa, ja kirjaudu Asiakastilitunnuksillasi. Jos sinulla ei ole vielä asiakastiliä, voit luoda sen klikkaamalla näköislehteä, ja avautuvassa kirjautumis-ikkunassa valita ”Uusi käyttäjä”. Jatka antamalla tilaustietoisi klikaten ”Oletko jo lehden tilaaja” -kohtaa.
Kun kirjaudu –ikkunassa ruksitat kohdan Muista kirjautuminen, niin järjestelmä muistaa tunnukset jatkossa. Voit myös tallentaa tunnukset selaimen muistiin. Riippuu selaimesta, millä tavalla kysyy tätä toimintoa. Uusinta lehteä pääset lukemaan klikkaamalla lehden etusivua.

Miten siirryn sivulta toiselle?

Näköislehti-ikkunan oikeassa ja vasemmassa reunassa on nuoli-painikkeet. Niistä voi siirtyä lehdessä eteen- ja taaksepäin. Toinen vaihtoehto on nuolinäppäimet: oikealla siirryt lehdessä eteenpäin ja vasemmalla taaksepäin.

Miten sivun sisällä liikutaan?

Vaihtoehtoja on parikin. Nuolinäppäimillä voit liikkua vasemmalle ja oikealle, ylös ja alas. Tai paina hiiren vasen näppäin pohjaan, tartu sivuun ja liikuttele sitä haluamallasi tavalla. Kun haluat siirtyä lehdessä eteenpäin seuraavalle aukeamalla suurennetulta sivulta, klikkaa ensin hiirellä sivu pienemmäksi, ja siirry nuolinäppäimillä tai hiirellä raahaamalla.

Miten voin tulostaa?

Näköislehden vasemman reunan valikosta löytyy alimmaisena Tulosta sivu –painike. Sivut tulostuvat aukeama kerrallaan. Voit vaihtoehtoisesti myös valita tulostusasetuksista vain jommankumman aukeaman sivuista tarkentamalla tulostusaluetta.

Olen urheilun ystävä, ja haluaisin siirtyä suoraan urheilusivulle. Miten se tapahtuu?

Vasemman ylänurkan painikkeesta klikkaamalla aukeaa lehden sisällysluettelo. Siitä voit siirtyä suoraan haluamallesi osastolle.

Sivu ei vaihdu, tai jumittaa

Kokeilkaa päivittää sivu uudelleen sen ollessa aktiivisena näppäinkomennolla F5. Jos tämä ei auta, voitte poistaa välimuistin esimerkiksi näppäinkomennolla Ctrl+ Shift+Delete.

Voinko lukea näköislehteä älypuhelimella tai tabletilla?

Kyllä voit, lataamalla Uutisvuoksen mobiilisovelluksen laitteesi sovelluskaupasta.

VERKKOJUTTUJEN KOMMENTOINTI

Verkkojuttujen kommentointi

Verkkojuttuja voi kommentoida nyt joko kirjautuneena käyttäjänä tai anonyymisti kirjautumatta. Verkkokeskusteluun voi nyt kirjautua esimerkiksi Facebook- tai Twitter-tunnuksilla tai Disqus-palvelun omilla tunnuksilla. Tällöin kommentoijan nimi näkyy kommentin yhteydessä.
Kommentointi on mahdollista edelleen myös anonyyminä tai nimimerkin takaa. Tällöin viestin kirjoittamisvaiheessa tulee klikata kommentointilomakkeessa Nimi-riviä ja laittaa rasti kohtaan ”Kommentoin mieluiten anonyyminä”. Kommentoidessa tulee ilmoittaa myös sähköpostiosoite, joka jää vain toimituksen tietoon eikä sitä näytetä kommentin yhteydessä.

Kaikki kommentit ennakkomoderoidaan entiseen tapaan ennen niiden julkaisua.
Vanhoilta sivustoilta siirretyissä verkkojutuissa ei ole kommentointimahdollisuutta teknisistä syistä johtuen.